Traditionellt har biltillverkarna används för att sälja bilar på deras inhemska kontinent. När globaliseringen började bli en stor trend i näringslivet, har ro-ro-bärare, smeknamnet "ro-ro", utvecklats för att enkelt ladda fordon på fartyg för att föra dem till fjärran länder. Denna lilla revolution sades hända i ' 70-talet, med japanska företaget K-Line bygga den första stora bil transportör, som skulle vara värd för upp till 4 200 bilar på en gång.
Även om denna medelvärdet av transporter används fortfarande idag, fanns andra alternativ av biltillverkarna att få ner kostnaderna och undvikande av dyra tullens skatter. Bil jättar utvecklat tillverkningsanläggningar på de flesta kontinenter, ofta i länder där en stark marknadspotential sågs. Detta är nu fallet med Kina, som fortfarande anses topp 1 företag möjlighet att utforska för multinationella företag.
Idag fokuserar vi främst på lyx bilmarknaden som är eftertraktad av många.
Skäl att tillverka i Kina
Just nu, importerade bilar har att få igenom en 25% skatt: ensam gör dem mycket mindre konkurrenskraftiga än lokalt producerade bilar. Efter tillägger Mervärdesskatten, är priset helt enkelt skandalöst för de flesta konsumenter. Den kinesiska regeringen är också mycket intresserad av att samriskföretag i landet: företag kan samarbeta med lokala företag inom fordonsindustrin, vilket ger en naturlig fördelning expertis till den multinationella tillverkare som vill penetrera de kinesiska distributionskanalerna. Tankesättet kan ju vara väldigt olika mellan Europa och Asien.
Stora investeringar av lyxbilar märken
Nyligen, några stora namn beslutat att öppna enorma fabriker i Kina för att kunna erbjuda prisvärda prestige fordon. Mercedes, till exempel, kommer att investera 2 miljarder dollar under de kommande åren att etablera ett starkt fotfäste i 1,35 miljarder människor marknaden. GM, som producerar berömda Cadillac, har också meddelat en 1,3 miljarder dollar kontrakt för att bygga en växt, som skulle tillåta det amerikanska företaget att producera och sälja 150 000 enheter årligen.
McKinseys förväntningarna är enorma
Det förväntas att den kinesiska lyx bilmarknaden kommer att uppgå till 2,25 miljoner enheter 2016; år 2020 kommer vi att tala om 3 miljoner enheter. Denna snabba tillväxt gör detta land ett verkligt Eldorado för dem som har tillräckligt med pengar för att ha råd med expansionen. Naturligtvis bör man inte tro att konkurrensen är svag på grund av de många hinder för inträde: tysk tillverkare BMW och Audi är redan väl etablerade i Kina. Audi, exempelvis sålde redan närmare 236 000 prestige bilar 2012!
Mycket olika trender från en ocean till en annan
Läsarna kunde undrar varför biltillverkarna plötsligt har ett stort intresse för den kinesiska marknaden medan multinationella företag har behandlat landet redan i decennier. Anledningen är ganska enkel: tillväxten i den kinesiska rika klassen är fenomenal. Det tog ett tag att se de positiva effekterna av att öppna marknaden för omvärlden. Mellan 2010 och 2020, men sägs det att andelen av rika människor (exklusive superrika) kommer att flyttas från 6% till 21%. Det sade att redan idag, denna andel är mycket högre än övriga BRIC-länderna - Brasilien, Ryssland och Indien. Kinesiska folket känner också en mycket stark press i hänsynen till visar deras sociala status, som översätts till en stark popularitet av lyxbilar.
I Nordamerika, marknaden långsamt återhämta sig från krisen 2008. Även om begagnade lyxbilar blev mycket mer populär de senaste åren, tillverkare är började att andas bättre. Detta är också relaterat till att erbjuda billigare prestige fordon av många märken som Mercedes. Mer lyxiga bilar säljs just nu i USA jämfört med Kina, men analytiker tror att Kina kommer att dominera statistiken från 2016.
Den största förloraren: Toyota och Lexus
Toyota Motor Corporation, som är ägare till varumärket Lexus, har beslutat att inte bygga en fabrik i Kina för tillfället. Svagheten i den japanska yenen gör det extremt dyrt att investera utomlands, tröstande strategin av frakt bilar med stor sjö bärare. Spänningarna mellan Kina och Japan är också mycket viktiga: politiska förbittring negativt påverkar försäljningen av japanska bilar i landet. Lexus kunde inte sälja mer än 49 000 fordon i 2012, ett tal som knappast motiverar en ny anläggning.