På Toyota-talet är en av de mest sällsynta och mest exklusiva japanska bilarna på marknaden, och har sedan dess debut i Japan i 1967. När den först kom ut, dess konkurrens var Nissan President, och båda bilar är den främsta orsaken till utvecklingen av japanska lyxbilar ser vi på vägen idag, nu konkurrerar med högre prisklasserna Mercedes Benz, BMW och Jaguar modeller.
Medan man 46 år sedan debuten, otroligt, har fordonets design sett endast en stor uppdatering, som var 1997. Århundradet mottog dess känt i commeration att den 100: e födelsedagen av Sakichi Toyoda, Toyota Motor Co, ursprungliga grundare och erkänd som en av Japans största uppfinnare.
Den första generationen Toyota-talet varade en häpnadsväckande 30 år, från 1967 ända fram till 1997. Tre olika V8 motorer användes för den första generationens modellen, en 3,0 liter, sedan en 3,4 liters, och slutar med en 4,0 liter under de senare åren. Den första generationens fanns i en standard- och en förlängd hjulbas modell, och används ofta som en Limousin för sina ägare, som drivs av en chaufför.
När den andra generationen Toyota-talet började säljas 1997, kom det med en ganska stor makeover till interiört och exteriört, lägga till nya funktioner och mer modern stil. Kanske var den största förändringen men motorn, som det kom nu med en tolv-cylindrig motor som utvecklats särskilt för bilen. Toyota århundradets V12 är känd som 1GZ-FE, och även denna dag, den enda produktion tolv-cylindrig motorn tillverkas fortfarande av Toyota Motor Co
Den andra generationens är där vi börjar inse att denna bil att tänkt att ha en chaufför, med beloppet av teknik i baksätet. De har fullt fällbara säten med värmare, kylare och massörer på nästan varje plats på sits och rygg. Baksätet är också utformad med ull i stället för läder, eftersom det ger mer komfort och mindre buller när du flyttar.
Förutom de två olika mönster av bilen, det finns också en egen modell som gjorde endast för användning av högre tjänstemän och chefer för den kejserliga huset av Japan, kallas det Toyota talet Royal. Endast fyra av dessa är kända, och de är alla i användningen av det kejserliga huset. Även om inte mycket är känt om den teknik som i Toyota-talet Royal, har de troligen skottsäkert glas, run-flat däcken, och tunga rustningar eller ens bombsäker plätering, likt Cadillac används för att transportera presidenten av Förenta staterna.
Eftersom Toyota århundradet är produceras i begränsade kvantiteter varje år, och endast tillverkas i Japan, är det ganska osannolikt att du skulle se en till salu någonstans. I själva verket skulle det ganska ovanligt att ens se en någonstans i världen utanför Japan. Nuvarande prislappen för en ny i Japan är ungefär $100.000, och även om det är mindre än Lexus LS600h prisen tag av $125.000, det ses som högre klass på grund av dess sällsynthet och exklusivitet.